Februari
Eerste lesweek:
What an experience!
Zaterdag 25 februari 2017
Beste familie, vrienden en andere lezers
Maandag was het dan zover: onze eerste stagedag. Van mij werd verwacht dat ik de wiskundeles en active game (turnles)zou geven. Ik had wat zenuwen om les te geven, maar uiteindelijk was dit voor niets nodig. De mentor gaf mij tips en ze zei dat we van elkaar kunnen leren. Ik vertelde haar dat we in het kleuteronderwijs in België geen lessen moeten geven zoals in het lager onderwijs. De wiskundeles over het verbinden van een aantal objecten met cijfers verliep goed. Ik heb tijdens mijn studies geleerd dat we met de volgende 3
aspecten moeten werken: schematisch (met echt materiaal), abstract (echt materiaal met cijfers geschreven als bollen) en concreet (met de cijfers). Ik wou als aanzet de kinderen eerst luidop de aantallen laten opzeggen voordat ik zou overgaan op de cijfers. De mentor greep meteen in toen ik begon, eerst in het Engels en dan in het Wolof. Zij werkt niet met een aanzet maar geeft onmiddellijk de uitleg met de cijfers aan de kinderen. Een andere manier dan in België. Daarna kon ik verder met mijn les. De turnles verliep eerst wat chaotisch, want we hebben met de drie kleuterklassen op hetzelfde moment turnles. Er is geen turnzaal, maar de turnlessen gaan buiten door op de speelplaats, die voornamelijk bestaat uit zand. Eenmaal we elk onze klas samen hadden, konden we starten met de les. Ik leerde de kinderen enkele Belgische spellen zoals 'Captain can I go over' (Schipper mag ik over varen) en '1, 2, 3 piano'. De kinderen hadden moeite met het concept van een tikker dus nam ik de taak van tikker voor mijn rekening. Tijdens de lessen, die de mentor gaf, heb ik
voornamelijk geparticipeerd. Ik heb meegeholpen waar ik kon.
Dinsdag was mijn tweede lesdag. Wiskunde en active game stond opnieuw op mijn planning. De wiskundeles begon ik met een herhaling van de vorige les. Tijdens deze les vroeg de mentor om niet meer te werken met mijn getekende voorwerpen (zon, krokodil, auto en appel). Zij werkt liever met vormen, zoals een vierkant, een cilinder, ... Ik heb onmiddellijk mijn les aangepast aan wat de mentor verlangde. Na de les heb ik even met haar mijn aanpak besproken. Tijdens mijn active game was de mentor niet aanwezig. De kinderen deden heel goed mee met de tikspelen over o.a. vissen en een haai. We hadden veel plezier en iedereen vond het heel leuk.
Op woensdag vertelde de mentor mij dat ze niet lang kon blijven wegens een meeting. Ze had ook geen idee of ze nog terug zou komen die dag. Dit kwam voor mij als een verrassing. In Gambia leven de mensen van dag tot dag. Normaal stond enkel active game op mijn programma maar uiteindelijk heb ik bijna de volledige dag, tot 14.00 uur, overgenomen. De ochtendronde nam mijn mentor voor haar rekening. In Gambia is de ochtendronde totaal anders dan in België. Er worden hier verschillende liederen na elkaar gezongen als herhaling. De kinderen zingen een lied waarbij ze de nummers tot 100, de vormen, de lichaamsdelen, het alfabet met een verhaal en de kleuren opzeggen. Na de ochtendronde heeft de mentor nog een activiteit rond gevoelens gegeven. Het lied 'If you're happy and you know it clap your hands' werd gezongen. Het woord happy werd door drie andere gevoelens vervangen namelijk boos (angry), verdrietig (sad) en angst (scared). Over de gevoelens zelf werd niet dieper ingegaan. Na deze les stond ik alleen voor de klas en was het aan mijn beurt. Eerst heb ik enkele
liederen aangeleerd zoals Twinkle, twinkle little star en A ram sam sam. Daarna liet ik enkele kinderen naar voor komen om een lied te zingen. Na deze les was het tijd voor het hoekenwerk. Sinds maandag zit er een nieuwe jongen in
mijn klas, die een achterstand heeft want de liederen, de cijfers en de school- en klasregels zijn nog niet goed gekend. De mentor is daar niet gelukkig mee en daarom heb ik hem tijdens het hoekwerk wat afzonderlijk genomen. Ik leerde hem de cijfers van 1 tot en met 5 schrijven. Na een tijdje kon hij dit heel goed en liet ik hem vrij spelen in zijn hoek. Spelletjes met de bal stond op het programma van de active game. De kinderen hadden het moeilijk met luisteren. Ze wilden voetballen maar omdat ze onvoldoende luisterden ben ik hier niet op in gegaan. Van de mentor had ik de opdracht gekregen om een les te besteden aan het overtekenen van Euro's en Dalasi's (de munt van Gambia). In Gambia moeten de kinderen gewoon wachten als ze klaar zijn met hun opdracht. Ik zal de volgende weken even nadenken hoe ik eventueel een tafel met kleine spelletjes kan introduceren. Dit had ik gezien tijdens mijn observatiedagen vorige week in één van de klassen van het lager onderwijs. Op die manier kan je verveling voorkomen bij de kinderen en blijven ze geboeid. Na de lunch was mijn mentor nog niet aanwezig. Ik las een verhaal voor in het Engels en de kinderen waren muisstil. Na mijn verhaal heb ik het lied A ram sam sam herhaald. De kinderen bleven het lied maar zingen. Ik hoorde hen het lied nog zingen toen ze de school hadden verlaten.
Op het einde van elke schooldag, moeten er kleuters de klas vegen. Dit gebeurt niet met een gewone borstel zoals in België. De borstel bestaat uit dunne stokjes die aan elkaar zijn gebonden.
Op donderdag stond Suwaibatou plots in de klas. We kregen bezoek van leerkrachten uit een andere school, die gelegen
is in The Northbank, het armste gebied in Gambia waarover je binnen enkele weken meer te lezen zal krijgen. Het lessenrooster moest hierdoor aangepast worden, want
deze leerkrachten kwamen na de speeltijd observeren in de kleuterklassen. Na veel aandringen van Suwaibatou wou mijn mentor haar lessenrooster wijzigen. De dag werd gestart met een éénuur durende Senegalese televisieserie voor volwassenen. Dit ging door in de mediaklas samen met nursery 3, de klas waar Eva stage loopt. Natuurlijk begonnen de kinderen na een tijdje te praten, want het was geen programma voor kinderen. Na de speeltijd was het tijd voor het project. Het geld, dat ze gisteren hadden getekend, moest uitgeknipt worden. De mentor en ikzelf namen telkens één kind bij zich. De andere kinderen moesten hun beurt afwachten. Het verschil met België is dat gelijkaardige activiteiten bij ons steeds in een begeleide groep worden uitgevoerd. De andere kinderen spelen dan meestal in de verschillende hoeken. Het knippen verliep moeizaam. In The Swallow wordt er niet veel geknipt en toen ik dit probleem voorlegde aan de andere studenten begrepen ze meteen waarom kinderen uit grade 5 niet goed kunnen knippen. Na het knippen kleurde de mentor alles in en kleefde dit op een groot blad. Wat ik goed vind, is dat de werken worden uitgehangen zodat de kinderen trots kunnen zijn op zichzelf. Ikzelf zou de kinderen zelf alles laten inkleuren. Daarna was het tijd voor Engels en hoekenwerk. Door de wijziging van het lessenrooster werd mijn wiskundeles geschrapt.
Na de lunch hadden we een vergadering met Kristien over ons bezoek aan The Northbank. Dit bezoek staat gepland van 29 maart tot en met 31 maart. Daarna hadden we Teacher's meeting.
Vrijdag was er opnieuw workshop voor het kleuteronderwijs.
Ik heb geholpen met de juf van Paulien, nursery 1. De kinderen hebben prenten nagetekend, die de juf had getekend. Voor de kinderen was het soms moeilijk om na te tekenen dus gingen de juf en ik rond en toonden voor hoe je bepaalde prenten moest tekenen. Daarna knipten de juf en ik alle prenten uit. Na de workshop was het tijd voor Mikado.We vertrokken na schooltijd onmiddellijk richting strand en zee en zochten een hotel op om onze blogberichten te posten. De verrassing was groot toen we thuis arriveerden. Er was elektriciteit, ook in onze kamer!
See you next week on my blog!
Toinon
Weetjes from The Gambia
1. Wanneer de kinderen naar het toilet moeten, zeggen ze altijd 'excuse me'. Toen ik dit voor het eerst hoorde
wist ik niet goed wat de kinderen bedoelden.
2. Kinderen worden thuis soms geslagen. Ze krijgen niet een tikje, maar de ouders slaan de kinderen hard.
3. In The Swallow zijn lijfelijke straffen verboden. Zoals in de tijd van onze groot- of overgrootouders had er een leerkracht een kind op de knieën laten zitten met handen op het hoofd.
4. Er wordt nooit gevraagd of er elektriciteit aanwezig is maar wel of er licht aanwezig is. Hierdoor weet je dat er ook elektriciteit aanwezig is.
Internationale competenties
1. Taalvaardigheid: een vreemde taal spreken, een gesproken tekst in een vreemde taal begrijpen en een tekst in een vreemde taal begrijpen.
2. Interculturele competenties: culturele zelfkennis, culturele flexibiliteit, culturele veerkracht en culturele relationele competentie.
3. Globaal engagement: zich internationaal oriënteren, een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen en maatschappelijke betrokkenheid tonen.
4. Persoonlijke groei: zelfstandig functioneren, zelfvertrouwen hebben, andere perspectieven onderzoeken, creativiteit tonen en zich handhaven in stressvolle situaties.
5. Internationale vakkennis: de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien.
Uw reacties
Opa en marraine
27-02-2017 13:59
Dag Toinon, blij dat we nog iets vernomen hebben langs je blog,heel mooi. Zo kunnen we nog wat met je mee leven. We zien ook de foto's van het schooltje en alles wat ginder gebeurd. Dikke kus Opa en Marraine
Marraine en parrain
27-02-2017 21:03
Dag Toinon. Mooie foto's van de school , je had in je eerste week al veel verantwoordelijkheid maar we horen dat het goed is gegaan doe zo verder. veel groeten marraine en parrain.
Lieve vanuit Rhodos
02-03-2017 10:36
Hoi Toinon,Dit ziet er inderdaad heel interessant uit! Op de foto's straal je ook.....het moet echt een leuke ervaring zijn voor jou! Big hug vanuit Rhodos!
Toinon: Lieve ,ook een big hug vanuit Gambia. Bedankt voor je bericht!
Independence day
Vrijdag 24 februari 2017
Beste familie, vrienden en andere lezers
Zaterdag was een speciale dag in Gambia. Het was namelijk onafhankelijkheidsdag en tevens de bevestiging van de eedaflegging van de nieuwe president Adama Barrow. Ons gastgezin wou van deze gelegenheid gebruik maken om naar het stadium in Bakau, het grootste en enigste stadium in Gambia, te gaan. We moesten vroeg uit de veren en vertrokken om 06.00 uur richting het stadium. Bij onze aankomst werden de deuren net voor onze neuzen gesloten. Gelukkig was er een tweede ingang. Daar konden we wel naar binnen, maar stonden nog niet in het statium zelf. Ansu, de zoon van ons gastgezin, wou graag naar binnen in het stadium. Zeer veel mensen waren aan het drummen en op een bepaald ogenblik was het zelfs gevaarlijk. Daarom besloten we niet binnen in het stadium te gaan,
maar buiten op het domein te blijven. Gelukkig hadden ze schermen voorzien zodat wij konden kijken wat er in het
stadium gebeurde. De sfeer zat goed.
Wat een geduld hebben ze hier! Iedereen was aan het wachten en wachten op de president, ....... In België zouden de mensen al klagen of vertrekken, maar dit gebeurde hier niet. Het wachten in de felle zon was af en toe lastig. Rond 14.00 uur, ondertussen waren we al uren aan het wachten, kwam de president. Na de eedaflegging was het volk euforisch. Ikzelf werd er gelukkig van om de mensen met een brede glimlach op hun gezicht te zien rondlopen. Na de eedaflegging was er een mars met bijna alle scholen. Normaal zou The Swallow meedoen met grade 5, de klas van Ansu, maar dit ging niet meer door. Waarom weten we niet, want de school had ons niets meegedeeld.
De volledige optocht hebben we niet kunnen aanschouwen omdat we 's avonds waren uitgenodigd voor een optreden door Siaka. Hij heeft een groep, die af en toe optreedt. We konden dit natuurlijk niet missen. Samen met Aminata en de studenten, die bij Suwaibatou logeren, zijn we naar het mooie optreden gaan kijken. Wat hebben we gedanst! Op het einde van de dag waren we doodmoe.
Dus zondag een rustdag. Maar de was en ons schoolwerk lag op ons te wachten. Dan maar aan de slag want de lesvoorbereidingen voor de volgende week moesten uitgewerkt worden. Gelukkig hadden we vrijdag onze lesvoorbereidingen gemaakt en moesten we enkel nog 'knutselen'. Ik heb appels en zonnen getekend en uitgeknipt, want die had ik nodig voor mijn wiskundeles.
Morgen vertel ik jullie meer over mijn eerste lessen.
Toinon
Weetjes from The Gambia
1. Alles is hier 'Danka danka' wat betekent op het gemak. In Gambia is geduld hebben een schone zaak.
2. Men gebruikt hier het woord 'kwektion' voor 'question'. In Gambia is het algemeen aanvaard dat men dit woord mag gebruiken.
Internationale competenties
1. Interculturele competenties: culturele kennis, culturele flexibiliteit en culturele relationele competentie.
2. Globaal engagement: zich internationaal oriënteren, een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen en maatschappelijke betrokkenheid tonen.
3. Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken en zich handhaven in stressvolle situaties.
Uw reacties
Marc De Wolf (collega van mama)
25-02-2017 11:00
Een ervaring die je heel je verdere leven zult meedragen! Leert je onze luxueuze Westerse wereld wat in perspectief te zien
Toinon: Marc, bedankt voor je bericht. Het is een sublieme ervaring voor mij.
Observatieweek:
The difference between
The Gambia and Belgium
Vrijdag 17 februari 2017
Beste familie, vrienden en andere lezers
Deze week was onze observatieweek. We konden een kijkje
nemen in alle klassen en natuurlijk in onze eigen klas waar we stage zullen lopen.
Maandag kon ik observeren in grade 5 en grade 6. Voor de
observatie vond het teacher's theater plaats. Deze keer ging het over te laat komen op school. Het is de gewoonte in Gambia dat de mensen opstaan wanneer het buiten licht wordt. Hierdoor komen sommige kinderen vaak te laat op school, want de zon gaat op om 07.30 uur en de school start om 08.20 uur. De meeste kinderen moeten ver wandelen naar de school. Na de teacher's meeting kon ik observeren
in grade 6, te vergelijken met ons zesde leerjaar. De leerkracht kwam te laat en de leerlingen gingen zelf aan de slag. Één leerling stond vooraan in de klas en schreef oefeningen op het bord. De andere leerlingen losten de oefeningen op. In België zouden de leerlingen niet zelfstandig oefeningen beginnen maken zonder dat de leerkracht er is. In grade 5, kun je vergelijken met het vijfde leerjaar bij ons, stond de zorgcoördinator. Hij stond in deze klas omdat de normale leerkracht niet meer naar school komt. De leerkracht wil verder studeren. Sommige leerkrachten in The Swallow hebben geen opleiding gevolgd om leerkracht te worden, maar geven toch les. In België kun je enkel met een diploma voor een klas staan. In de namiddag vond de studie plaats. De studie in Gambia kun je niet vergelijken met de studie in België. In Gambia blijven de leerlingen, met uitzondering van nursery 1 en 2 (te vergelijken met eerste en tweede kleuter), na de middagspeeltijd op school. De leerlingen krijgen in hun eigen klas les en extra oefeningen over de leerstof, die ze die dag geleerd hebben. Na de studie, die ongeveer 2 uur duurt, mogen de leerlingen naar huis. Ik stond samen met Paulien en Eva tijdens de studie in grade 4 (vierde leerjaar) bij teacher John. Ik vond dat teacher John goed zijn best deed en zijn klas in handen had, wat soms niet het geval was in de andere klassen. Wanneer teacher John zag dat de leerlingen niet meer aandachtig waren, liet hij hen rechtstaan en bewegen. Net zoals in het kleuteronderwijs in België maakte hij gebruik van bewegingstussendoortjes. Hierdoor konden de leerlingen na het bewegen goed opletten.
Dinsdag kon ik observeren in grade 4. Ik stond opnieuw in de
klas van teacher John. De leerlingen van deze klas kenden nog mijn Gambiaanse naam en kwamen meteen goedemorgen zeggen tegen mij. Teacher John maakte vandaag opnieuw gebruik van bewegingstussendoortjes. Wat heel leuk was! Na de speeltijd kon ik observeren in grade 2. In grade 2 was de leerkracht ziek dus moest de mevrouw van de receptie de lessen overnemen. Na de middagspeeltijd vond er een nursery workshop plaats. Tijdens deze workshop zitten alle kleuterjuffen en Suwaibatou samen. Deze week ging het over de lesdoelen, die ze gebruiken in The Swallow. Wij konden onze mening geven over de doelen en welke doelen we er nog bij wilden plaatsen. Ook overliepen we samen met onze mentor de doelen waar ze al in de klas aan gewerkt had. Het was zeer leerrijk en nu weet ik beter wat de
kinderen al kunnen en wat nog niet. Het was ook een speciale dag. Naast Valentijn kregen we vandaag onze jurk te zien. Toen de kleermaker kwam, waren we wat nerveus, maar uiteindelijk viel het resultaat goed mee. Enkel van Eva en
mij moesten er nog wat aanpassingen gebeuren. Mijn jurk was iets te lang en te wijd. De kleermaker heeft het diezelfde middag nog aangepast.
Woensdag was de laatste observatiedag in de verschillende
klassen. Eerst observeerde ik in grade 1 (het eerste leerjaar). In het eerste leerjaar was er een activiteitentafel aanwezig, wat ik heel goed vind. Wanneer de leerlingen klaar waren met hun oefeningen op te lossen, mochten ze elk iets nemen van deze activiteitentafel, zoals een wiskundig spel. Daarna speelden de kleuters zelfstandig met dit spel. Na de speeltijd observeerde ik in nursery 1 (eerste kleuterklas). In nursery 1 leren de kinderen al schrijven. In België is dit pas vanaf het eerste leerjaar. De kinderen speelden niet zoals in België in
verschillende hoeken, want die zijn niet aanwezig in de klas. Omdat er geen elektriciteit was op school mochten de leerlingen al om 14.00 uur naar huis. Wij, de studenten, hadden nog een kleine meeting met Suwaibatou en Annetta over ons project. Wat uiteindelijk hetzelfde project bleek te zijn die Paulien, Eva en ikzelf graag wilden uitwerken, namelijk een speel-o-theek maken. Een speel-o-theek is een soort bibliotheek maar dan met spellen. De ouders kunnen spellen uitlenen en wanneer hun kind het spel thuis gespeeld heeft, brengen ze het spel terug. Nu kunnen we beginnen met ons project en ik hou jullie op de hoogte.
Donderdag was het dan zover. Ik ging observeren in mijn
eigen klas (nursery 2/ the bleu class - tweede kleuterklas). Er zitten 20 kinderen in de klas waar ik stage zal lopen. De namen van de kinderen ken ik zeker nog niet en dit zal wat tijd vragen. De leerkracht en tevens mijn mentor heet Assi. Het is een leerkracht, die assertief is en dit merk je zeker in de omgang met haar. Toen er een kind sloeg op het hoofd van een ander kind mocht het kind, dat geslagen werd, hard terugslaan op het hoofd van het kind, dat geslagen had. Teacher Assi vertelde dat het kind dit mocht doen als payback. Ik vond dit wel wat hard. Ik heb geleerd om te praten met de kinderen en te zeggen tegen de kinderen dat ik het niet leuk vind dat ze elkaar slaan. Wanneer de
kinderen geleerd worden om terug te slaan, zullen ze dit ook toepassen in het dagelijks leven. Ik heb geprobeerd om mee te participeren met de mentor waar ik kon. Zo heb ik potloden uitgedeeld en mee helpen verbeteren. Inderdaad, in het
tweede kleuter moest ik al oefeningen van wiskunde verbeteren en kijken of de kinderen drie-delige woorden juist schreven. Dit is wel even wennen, want in België moet je pas verbeteren vanaf het eerste leerjaar. Na de ochtendspeeltijd
was het tijd om te kijken naar een video samen met nursery 3, de klas waar Eva haar stage loopt. Elke week kijken de kinderen naar een video. De video kan gaan over het project van die week of over iets wat de kinderen willen zien. Deze week werden er verschillende videoclips getoond aan de leerlingen rond geld. Het project van deze week gaat over geld. Ik vond de videoclips helemaal niet educatief en vraag me af wat de kinderen hier uit hebben geleerd.
Elke donderdag vindt er teacher's meeting plaats. Zo ook
deze week. Alle leerkrachten komen samen en bespreken enkele aandachtspunten waaronder steeds het onderwerp van het teacher's theater van maandag. Deze week moesten we ons voorstellen, maar op welke manier! Dat hou ik geheim, want elke student, die naar The Swallow komt, moet dit uitvoeren en anders is het geen verrassing meer. De teacher's meeting verliep deze keer zeer chaotisch. Op
bepaalde momenten waren wij, de studenten, helemaal niet mee met wat de leerkrachten vertelden aan elkaar. De directeur, Annette, was niet aanwezig tijdens deze teacher's meeting en er was eigenlijk niet echt iemand die de meeting leidde. Het zou beter geweest zijn als er één iemand de meeting leidde en telkens iedereen aan het woord liet zoals ik al tijdens een leerkrachtenvergadering in België heb gezien. Op het einde van de teacher's meeting konden wij onze inbreng doen over de speel-o-theek, die we zullen
maken. We hebben nog niet zoveel, maar vertelden wel wat de bedoeling zal zijn van deze speel-o-theek.
Elke vrijdag is er een workshop voor de 3 kleuterklassen. De
kinderen worden opgesplitst in 4 groepen. Één groep moet iets koken, maar vandaag had de kokkin iets meegebracht wat ze konden opeten. In de andere klassen moesten de kinderen tekenen. Bij mijn mentor hebben ze de Gambiaanse
vlag getekend. Deze vlag bestaat uit 4 kleuren: rood, wit, blauw en groen. Ik leerde vandaag iets bij, namelijk voor wat die kleuren staan. Rood staat voor de zon, wit voor de vrede, blauw voor de Gambia-rivier en groen voor de landbouw. Ik had gedacht dat de kinderen in elke klas iets anders konden doen, maar dit was niet het geval. In elke klas moesten ze iets tekenen. De kinderen mochten daarom niet kiezen naar welke klas ze wilden gaan. Deze morgen waren we in ons traditioneel kleed naar school gekomen voornamelijk voor de Mikado.
Tot slot wil ik nog vermelden dat de leerstof in elke klas
veel hoger ligt dan in België. In het zesde leerjaar zagen de leerlingen wiskundige formules, die ik in het tweede middelbaar gezien heb.
See you soon!
Toinon
Internationale competenties
1. Interculturele competenties: culturele kennis, culturele flexibiliteit en culturele relationele competentie.
2. Globaal engagement: een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen.
3. Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken.
4. Internationale vakkennis: kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen.
Uw reacties
Opa en marraine
19-02-2017 12:57
Dag Toinon
Wij zijn blij nog eens gehoord te hebben van jou
Langs je blog leven wij mee met je. Doe het goed ginder in het verre Gambia. We zien dat je al goed de cultuur begint te kennen .
Veel liefs opa en marraine
Peter en Cindy
19-02-2017 18:31
Toinon prachtig wat je doet - Heel veel succes - vele groetjes
Toinon: Bedankt, het is een enorme ervaring!
Sybille
19-02-2017 20:24Speciaal, zo oog om oog, tand om tand... Zou het hier toch niet toepassen :-) Denk je dat het niveau hoger ligt omdat ze misschien ook op veel vroegere leeftijd stoppen met school?
Boeiende blog alleszins. Ik kijk uit naar je volgende post.
Groetjes
Toinon: Er zijn veel kinderen die na de basisschool naar de middelbare school gaan. De leeftijd van de kinderen, die beginnen aan de kleuterschool, ligt hoger dan bij ons. In de eerste kleuterklas (nursery 1) zijn de kinderen soms 5 jaar. Het niveau ligt waarschijnlijk hoger omdat er meer van de kinderen verwacht wordt. De kleuters krijgen vanaf de eerste kleuterklas lessen en van spelen komt er minder in huis
Marraine en parrain
20-02-2017 15:55
Dag Toinon . Het waren voor jouw leerrijke dagen , je bent al voorbereid voor deze week , maak er het beste van want je kan het . Kusjes marraine en parrain.
Leen Van Craesbeek
22-02-2017 20:03
Interessante blog, leuke foto's!
Toinon: Beste mevrouw Van Craesbeek, bedankt voor uw bericht. Ik hoop dat ik jullie een goed zicht geef van mijn stage in Gambia. Het is een unieke ervaring, die ik van Vives en The Swallow krijg.
Egsil ak jam (Hartelijk welkom)
Zondag 12 februari 2017
Beste familie, vrienden en andere lezers
Vandaag was de laatste dag van mijn eerste week in Gambia.
Ik heb al veel van de Gambiaanse cultuur gezien en geleerd.
Woensdag was een speciale dag, want we zijn stof gaan kopen voor ons Gambiaans kleed op de Serrekunda Market waar er elke dag markt is. Eenmaal aangekomen bij de stoffenwinkel konden we onze ogen niet geloven. Wat
een keuze aan stoffen! Wonder boven wonder hadden we snel onze keuze gemaakt. Voor 500 dalasi, wat ongeveer 10 euro is, hadden we elk 4 meter stof mee. Nu was het wachten op de kleermaker, maar die zou pas donderdag of vrijdag komen. Omdat wij geen internetverbinding op onze kamer hebben, zijn we 's middags naar het Palm Beach Hotel getrokken. Het was de eerste keer dat we alleen op stap
gingen. Wat een onderneming! We wilden graag voor 8 dalasi naar het hotel met een bustaxi, maar die kwam maar niet af. Er zijn hier geen vaste haltes. Uiteindelijk hebben we een gewone gele taxi genomen naar het hotel. We genoten
van een duik in het zwembad nadat we contact hadden met onze familie en ons blogbericht online hadden geplaatst. Vervolgens zijn we met een bustaxi (opnieuw in ons eentje) naar ons huis gereden. Het was de eerste dag dat we
water van de tap gedronken hadden. Tot nu toe heb ik hier geen last van.
Donderdag wilden we graag het Monkey Park bezoeken. In het Monkey Park leven er 2 soorten apen, de rode en de bruine. De rode apen zijn gevaarlijk, maar de bruine niet. We kochten één zakje pindanoten, want dit lusten de apen graag. Met ons zakje pindanoten en een gids konden we binnen in
het park. De apen kwamen meteen naar ons toe en werden aangetrokken door de pindanoten in onze handen. Ik heb zelf een aap op mijn schouder gehad. De gids kon ons veel vertellen over het park. Zo is er een stuk waar men de bomen heeft omgekapt omdat de oude president hier huizen wou bouwen. Na de rondleiding door het park hebben we de buurt rond het park, Senegambia, verkend. Wanneer we
thuiskwamen was het tijd om te poetsen. Zowel onze kamer als onze kleren kregen een beurt. Het was voor mij de eerste keer dat ik mijn kleren met de hand gewassen heb. We moesten onze kleren eerst wassen in een grote kom met zeep, of zoals Aminata zegt 'Pitch, pitch, pitch' en daarna in een emmer afspoelen.Terwijl we bezig waren met het in orde te brengen van onze stagemap voor volgende week stond plots de kleermaker voor de deur. Hij kwam onze maten
opmeten en het model afspreken. Het is nog spannend hoe mijn kleed eruit zal zien, maar volgende week dinsdag is het pasdag.
Op vrijdag moesten we rond 09.00 uur op school zijn. Eerst
hadden we een meeting met Kristien, Pat, Suwaibatou, Annette of Annetta (hoe ze het zeggen in Gambia) en de andere studenten. Tijdens deze meeting kregen we belangrijke informatie. Volgende week is het onze observatieweek. Dit is wat er volgende week van ons verwacht wordt: iedereen zal van maandag tot en met woensdag van 08.00 uur tot en met 16.00 uur in de verschillende klassen moeten observeren. Op donderdag en vrijdag moeten we observeren in onze eigen klas. Elke donderdag vindt de teacher's meeting plaats. Op vrijdag is er steeds Mikado. Je vraagt je waarschijnlijk af wat Mikado is. Alle leerlingen en leerkrachten verzamelen zich in het
theater. Eerst wordt er gezongen voor de jarigen van die week. Wie jarig is, wordt naar voor geroepen en mag dansen. Daarna worden er een soort awards uitgereikt aan één leerling van elke klas. Er kan bijvoorbeeld een award worden
uitgereikt omdat de leerling 5 minuten stil heeft kunnen zitten. Deze leerling wordt naar voor geroepen en danst (alleen of met vrienden) voor de hele school. Na het dansen krijgt de leerling een klein cadeau, zoals potloden en een schrift. Wanneer er gasten op bezoek zijn, worden die voorgesteld. Eén voor één werden we voorgesteld, we moesten naar voor komen en onze naam zeggen. Daarna zongen de leerlingen en leerkrachten een lied : 'Do you know her name. We don't know. Her name is ... We know her name. Her name is ...' We leerden ook The Swallow song kennen. 'If you're happy about The Swallow clap your hands'. Na dit lied mochten alle leerlingen naar huis.
Zaterdag vond het Kartong festival plaats. Kartong is een
eco-village in Gambia aan de grens met Senegal. Elk jaar is er een festival in Kartong. Samen met Adama, Siaka (een artiest, die vaak komt schilderen bij ons gastgezin) en de andere studenten vertrokken we rond 14.00 uur naar Kartong. In
Kartong stond een gids ons op te wachten in The Butterfly. The Butterfly kun je vergelijken met een naschoolse opvang in België waar enkele studenten van Artevelde Hogeschool stage lopen. In The Butterfly ligt de focus voornarmelijk
op het muzische aspect. Na een rondleiding in The Butterfly bracht onze gids ons naar een rivier tussen Gambia en Senegal. Dit was zeer bijzonder, want ik zag voor het eerst Senegal. Rond 20.00 uur begon het Kartong festival waarbij
muziek, optredens, cultuur en de levenswijze in de kijker wordt geplaatst. Het volledige dorp zorgt voor de organisatie en iedereen is van harte welkom! Er zijn staan- en zitplaatsen ter beschikking. Wij kozen gelukkig voor zitplaatsen, want af en toe was het wachten. Eerst trad de scouts op. Daarna kwamen verschillende andere groepen aan bod. De sfeer was voortreffelijk, er werd gelachen, gezongen, maar natuurlijk ook gedanst. Zelf heb ik een aantal keer gedanst, maar de Afrikaanse dans heb ik nog niet onder de knie maar heb hiervoor nog tijd om het verder aan te leren. Tijdens het festival kwamen er enkele kinderen bij ons zitten. Ik maakte kennis met Kiba, een meisje die in het dorp Kartong woont. We dansten samen met de kinderen. Het was een leuke avond. Jammer dat het niet langer kon duren maar we waren moe want waren al vroeg uit de veren.
Mangi del (tot ziens)!
Toinon
Internationale competenties
1. Taalvaardigheid: een vreemde taal spreken en een gesproken tekst in een andere taal begrijpen.
2. Interculturele competenties: culturele kennis, culturele flexibiliteit en culturele relationele competentie.
3. Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken.
Uw reacties
Catherine
13-02-2017 10:25
Toinon ik iind het tof wat je daar allemaal mee maakt groetjes 👍👍😃😎😎
Marraine en parrain
13-02-2017 19:46
Dag Toinon
een mooi overzicht en mooie foto's van je eerste week in Gambia. De stof voor je kleed is kleurlijk en mooi . Geniet er nog van en veel succes met de eerste schoolweek .Groetjes van marraine en parrain
Anita Vanderlinden
16-02-2017 08:35
Toinon,
Veel plezier in Gambia! Maar vooral GENIET van deze unieke ervaring! De geuren, de kleuren, de vrolijke mensen, de rust, het eenvoudige leven.. ,
Afrika raakt je hart en je ziel !! Leuk om foto's te zien op je blog! ik blijf je volgen.. zo lijkt het of ik ook een beetje op reis ben...in Gambia
Toinon: Anita, bedankt voor je bericht. Ben blij dat ik een beetje Gambia tot bij jou kan brengen.
A little bit of sun from The Gambia
Woensdag 08 februari 2017
Dag familie, vrienden en andere lezers
Zaterdag was het zover! Samen met de andere studenten ben ik zaterdagmorgen vertrokken naar Gambia. Na afscheid te nemen van onze ouders was het tijd om op het vliegtuig te stappen. We hadden een goede vlucht, maar wel lang. Na 8 uur gevlogen te hebben, kwamen we aan in 'The Gambia' en meer bepaald in Banjul (de hoofdstad van Gambia). Nadat we van het vliegtuig gestapt waren, moesten we in een rij wachten. We kregen allemaal een stempel in ons paspoort. Daarna moesten we nog onze valiezen op de band vinden. Er liepen af en toe mensen op de band om valiezen aan de mensen te geven, maar dit gebeurde niet met onze valiezen. Die wogen waarschijnlijk teveel. Daarna moesten onze valiezen door een scanner en toen konden we naar de hal waar Kristien en Pat ons stonden op te wachten.
Kristien en Pat zijn mensen van de organisatie 'De Zwaluw'. Enkele Gambianen hielpen ons met onze bagage naar de auto te brengen. Bijna alles kon in de koffer behalve mijn twee koffers en één koffer van Morgan. Deze koffers moesten op het dak. Gelukkig werden ze goed vastgebonden. Toen was het tijd om te vertrekken naar ons gastgezin. Eerst reden we naar het gastgezin van Morgan, het gezin van Suwaibatou. Daarna reden we naar het gastgezin van Paulien, Eva en mezelf, het gezin van Aminata. De rit was een hele ervaring. Op een bepaald ogenblik lag er een grote boom op de weg (een zandweg, want hier hebben ze slechts enkele verharde wegen). Maar deze boom was geen probleem voor onze chauffeur. Hij kon er met gemak omheen rijden.
Toen we aankwamen bij ons gastgezin werden we hartelijk verwelkomd door Aminata, die ons een welkomstknuffel gaf, en de anderen van het gezin waaronder Kumba (de dochter van Aminata). Na de hartelijke ontvangst zagen we voor het eerst onze kamer. We vonden onze kamer meteen heel mooi, maar Kristien en Pat vertelden ons dat we geen elektriciteit en stromend water hebben. Nadat we onze kamer hadden gezien, hebben we samen met Kristien en Pat gegeten. Het was kip en rijst, heel lekker! Na het eten maakten we ons bed slaapklaar, maar toen ik mijn bagage aan het doorzoeken was, vond ik mijn muskietennet niet. Dit was wel even schrikken, want een muskietennet heb je hier echt wel nodig. Na gebeld te hebben met het thuisfront kwam ik te weten dat mijn muskietennet in een andere koffer thuis zat. We hadden vrijdag nog gewisseld met koffers wegens plaatsgebrek. Dus moest ik zaterdagnacht zonder muskietennet slapen.
Na een nacht zonder muskietennet, wat uiteindelijk meeviel (geen muggenbeten), werd ik wakker van de moskee in onze buurt. Toen ik opstond, werd ik meteen in het werk gestoken ook al was het zondag. We moesten nog de afwas doen. Het is niet zoals in België met een vaatwasmachine of water uit de kraan. Het water werd uit een put gehaald en in verschillende emmers overgegoten. Wanneer de emmers gevuld waren, konden we beginnen afwassen en afdrogen. Daarna konden we ontbijten. Aminata had voor ons ontbijt gezorgd, namelijk tapalapa (dit is een soort stokbrood) en choco. Na het ontbijt moesten we opnieuw afwassen. Toen was het tijd om onszelf te wassen. Wat eerst een hele opgave leek, viel uiteindelijk mee. Daarna vertrokken we met Aminata naar de markt. Niet met een auto, maar wel te voet. Op de markt kochten we eten voor 's avonds. In Gambia is het de gewoonte om te ontbijten, rond 16.00 uur te lunchen en om 19.30 uur avondeten. Na de uitstap naar de markt hebben we enkele woorden Wolof geleerd, maar we leerden hen ook enkele woorden Nederlands. Paulien en Eva hadden enkele gezelschapsspellen mee waar niet enkel wij ons mee vermaakten, maar ook de kinderen en vrienden van ons gastgezin. De familie gaf mij een Gambiaanse naam, namelijk Awa dus voortaan ga ik 3 maanden door het leven als Awa. In de late namiddag werd een muskietennet voor mij geleverd. Aminata had hiervoor gezorgd. Rond 18.00 uur was het voor ons etenstijd: frietjes, gepaneerde vis, sla, tomaat en ajuin.
Op maandag stonden we vroeg op, want we werden verwacht op The Swallow. We wilden vandaag ons haar wassen en Aminata was, zoals de voorbije dagen, een goede huismoeder voor ons. Ze warmde het water voor ons op via een kolenkachel. Met een emmer en een beker konden we beginnen met ons haar te wassen en te douchen. Na een lekker ontbijt vertrokken we naar school samen met Binzu (de kleindochter van Aminata) en Anzu (de zoon van Aminata). Ze lopen beiden school in The Swallow. Na een ochtendwandeling van 25 minuten kwamen we aan bij de school. Elke morgen is er een onthaal met de volledige school en op maandag spelen sommige leerkrachten een toneelstuk. Het toneelstuk ging over hoe kinderen zich moeten wassen, heel toepasselijk voor ons. Daarna zongen de kinderen en de leerkrachten het volkslied. Na het onthaal ging iedereen naar hun klas. Ook ik ging naar mijn klas waar ik stage zal lopen. Ik kon observeren hoe het er hier in een Gambiaanse klas aan toe gaat. Mijn mentor begon met het overlopen 'welke dag het vandaag is'. Daarna zongen de kinderen de cijfers van 1 tot en met 100. De mentor zei dat dit voor herhaling zorgt. Een groot verschil met een tweede kleuterklas in België is dat de kinderen lessen krijgen en aan tafels zitten. Ik zag een wiskundeles en het hoekenwerk. De mentor schrijft telkens op welke les de volgende is. Tijdens de wiskundeles leerden de kinderen optellen tot 10. De mentor tekende op het bord een aantal mango's, tomaten en kokosnoten. De kinderen moesten het juiste aantal kroonkurken nemen. Na de wiskundeles volgde het hoekenwerk. De verdeling was anders dan in België. In België kiezen de kleuters zelf een hoek waar ze willen spelen, maar in de klas waar ik zal staan, is dit niet het geval. In het begin van het schooljaar worden de kinderen verdeeld in groepen van drie. Deze groepen krijgen elk een naam, bijvoorbeeld banana, mango,... De juf werkt met een systeem waarbij de groepen elke dag in een andere hoek moeten spelen. De kleuters moeten een ketting aandoen om te zien in welke hoek ze spelen. Na het hoekenwerk was het speeltijd. Daarna kregen we een rondleiding in de school door Suwaibatou. Ze toonde ons niet alleen The Swallow, maar ook Nyodema nursery waar enkele studenten hun stage zullen lopen. Toen was het lunchtijd. De meesten onder ons vonden het niet zo lekker, maar we hebben allemaal wel geproefd. Vervolgens vertrokken we naar huis. Paulien, Eva en ikzelf moesten de weg naar ons gastgezin op ons eentje terugvinden. Hiervoor waren we een beetje bang, maar we hebben het goed gevonden! In de namiddag zijn we om simkaarten geweest samen met Saadjie (de zoon van Aminata). 's Avonds hebben we gebabbeld met ons gastgezin en terug lekker gegeten, rijst met vlees. Toen was het tijd om te gaan slapen.
Dinsdag was een drukke dag. We ontbeten, wasten af en maakten ons klaar. Daarna wisselden we geld en gelukkig was ons gastgezin er om ons hierbij te helpen. Ze gaven de goede raad om nu een klein bedrag te wisselen. Daarna vertrokken we samen met Adam (de zoon van Aminata) met een bus naar Crocodile Pool. We hadden afgesproken met Nora, Anneleen en Morgan om samen te gaan dus pikten we hen op aan 'The Swallow'. In Crocodile Pool zagen we zowel kleine als grote krokodillen. We raakten zelfs krokodillen aan! Na het bezoek aan Crocodile Pool zijn we met zijn allen naar de craft market geweest. Op de craft market verkopen ze houten beelden, armbanden en nog veel meer om op te noemen. We wilden ook nog wat verkoeling dus zochten we de zee op. Met een bustaxi keerden we na deze lange dag terug naar huis. Een bustaxi is een bus, die mensen oppikt wanneer je een bus nodig hebt. In zo'n bustaxi kunnen 14 mensen. Het was opnieuw een grote ervaring voor ons om met zo'n bustaxi mee te gaan. Het was een leuke dag waar we veel gezien hebben van Gambia.
Deze week zitten we in onze Ki kan la-week. Dit is onze aanpassingsweek zodat we kunnen wennen aan de Gambiaanse cultuur. Enkel vrijdagmorgen worden we op school verwacht om alles door te nemen van wat er van ons verwacht wordt.
Tot binnenkort voor een volgend blogbericht!
Toinon
Internationale competenties
1. Taalvaardigheid: een vreemde taal spreken en een gesproken tekst in een andere taal begrijpen.
2. Interculturele competenties: culturele kennis.
3. Persoonlijke groei: zich flexibel opstellen.
Uw reacties
Catherine
08-02-2017 22:05
Toinon
Ik heb al heel je blog gelezen maar ik heb natuulijk al veel horen vertellen van opa en marraine. Ik zal heel je Gambia avontuur volgen en wens je vooral veel succès. Je kan het !!! Veel groetjes en geniet er ook maar een beetje van.
Toinon: Bedankt dat je me wilt volgen!
Marraine en parrain
09-02-2017 19:40
Toinon wij hebben je blog gelezen en zijn blij dat je het goed stelt ,in die paar dagen heb je al veel gezien , maar het echte werk moet nog beginnen wij weten dat je het goed
zal doen maar geniet er ook wat van want het is een ervaring die je nooit zal vergeten . Veel liefs ook van Fleur.
Toinon: Ook vele groeten aan jullie!
Marraine en opa
09-02-2017 20:16
Dag Toinon
Wij zien dat het goed gaat met jullie
Je heb je al aangepast aan het leven in je gastgezin
Bedankt voor de mooie foto's
Dikke kus opa en marraine
Toinon: Ik stuur jullie vele groeten terug uit Gambia!
Ine
10-02-2017 07:10
Whaw Toinon ! Of moet ik nu Awa zeggen ?
Wat een impressies ! En wat een leerschool. Iedereen hier zou dat eigenlijk moeten doen ! Ik kijk uit naar het vervolg !I
Bart
10-02-2017 20:13
Bedankt voor het verslag, Awa. Ik was precies zelf even in Gambia toen ik het las.Veel succes op je stage!